Kembara Hati Seorang Hamba: ***MENGAPA HATI MENJADI BUTA***

Friday, March 25, 2011

***MENGAPA HATI MENJADI BUTA***

Views
Assalamualaikum
Alhamdulillah... Entry yg lepas ana kongsikan ttg 5 tanda hati keras membatu...
InsyaALLAH entry kali ni kita berkongsi juga ttg hati.. Kenapa hati?? sebab hati ni umpama Raja yang memerintah.. jadi mari sama-sama kita berkongsi... InsyaALLAH...

*************************************************************************

Pernahkah kita berfikir mengapakah kadang kala kita rasakan sangat susah hendak mengikut apa yang Allah suruh dan meninggalkan apa yang Allah larang.Mengapakah kita sangat susah hendak menghafal ayat-ayat Quran dan kalau dapat hafal,kita mudah pula lupa.Inilah tanda-tanda hati kita yang lemah atau masih samar bahkan boleh dikatakan buta.Apakah pula yang menyebabkan jadi begini. Allah berfirman: Adakah orang yang mengetahui bahawasanya apa yang diturunkan padamu dari tuhanmu itu benar-benar sama dengan orang buta?Hanyalah orang yang berakal sahaja dapat mengambil pelajaran - Ar Raad ayat 19 


Dalam hati mereka ada bintik-bintik hitam. Akhirnya bintik-bintik hitam itu akan menutup hati.Merekalah orang yang hatinya,pendengaran dan penglihatan telah dikunci mati oleh Allah dan mereka itulah orang yang lalai. An Nahl ayat 108 Hadis dari Umar Al Khatab Nabi bersabda: Cap menutup hati tergantung di kaki Arasy, maka bila larangan Allah dilanggar dan yang diharamkan dianggap halal, Allah mengirim cap penutup hati itu lalu pelanggar dikenakan cap itu. 

Bila hati telah buta,telah dikunci oleh Allah,seseorang itu tidak dapat mengenal Allah dan tidak dapat menerima kebenaran dari Allah. Begitulah hati orang-orang kafir dan orang-orang munafik yang menyebabkan mereka menolak kebenaran. Umat Islam juga ada yang masih buta hati.Umpamanya orang yang masih melakukan dosa.Orang yang membuat dosa ialah orang yang tidak takut pada Allah dan orang yang tidak takut pada Allah ialah orang yang tidak mengenal Allah dan orang yang tidak mengenal Allah ialah orang yang hatinya telah buta. Bila hati telah buta,timbullah berbagai penyakit hati seperti riak, sombong, pemarah , hasad dengki, dendam, buruk sangka dan lain-lain. 

Langkah pertama untuk mengubat penyakit buta hati ini ialah dengan meneliti hadis Rasulullah: Hati ditempa dengan apa yang dimakan. Hati kita adalah seketul darah yang mengandungi sel darah merah dan zat-zat yangasalnya dari makanan.Jika bersih makanan kita maka akan bersihlah hati tersebut.Sebaliknya jika makanan itu dari sumber yang haram atau syubahat maka hati juga menjadi kotor. Sabda Rasulullah: Dalam diri anak Adam itu ada seketul daging.Bila baik daging itu,maka baiklah seluruh anggotanya dan seluruh jasadnya.Jika buruk dan jahat daging itu maka akan jahatlah seluruh jasad.Ketahuilah itulah hati. Firman Allah: Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepadamu dan bertakwalah kepada Allah yang kamu beriman kepadanya. - Al Maidah. Marilah kita menjaga hati kita dengan mengelak dari memakan makanan yang haram. Antara langkah yang perlu diambil untuk mengelak dari makanan yang haram ialah: 

1. Jangan makan makanan yang zatnya haram seperti arak,atau makanan yang dicampur arak,makanan yang mengandungi bahan yang haram seperti gelatin dan lesitin yang diperolehi dari kulit binatang terutama babi dan sebagainya. 

2. Jangan makan benda yang bernajis sama ada sifatnya najis atau kerana cara mencuci yang tidak betul menyebabkan ia bernajis.Contohnya daging yang baru disembelih yang bercampur darah dan najis yang terus direbus tanpa mencucinya terlebih dahulu. 

3. Janganlah makan makanan terutama daging yang diragui sembelihannya seperti ayam yang dijual oleh orang bukan Islam di supermarket.Ini kerana orang kafir tidak peduli hal haram halal dan tidak peduli najis atau tidak.Tanda halal yang mereka perolehi mungkin hanya sebagai perakuan sahaja tetapi hakikatnya tidak halal. 

4. Janganlah makan makanan yang dibeli dari wang yang haram.Wang yang haram adalah seperti dari sumber rasuah, curi, tipu, hasil perjudian, wang bunga atau faedah bank yang bukan dan sebagainya.


Segala kebaikan kita ambildan amalkan bersama..
segala kekurangan ana minta maaf atas segalanya...
wallahualam....

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

1 comment:

Anonymous said...

awal yang baik

 
Copyright © . All Right Reserved by Adie Shahrul