Kembara Hati Seorang Hamba: Islam Mengangkat Darjat Wanita

Monday, January 31, 2011

Islam Mengangkat Darjat Wanita

Views


1.  Mengutamakan ibu kemudian bapa.
     Seorang lelaki datang kepada Rasulullah s.a.w. lalu berkata, "Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling  berhak untuk aku hormati?" Baginda menjawab, "Ibumu!" Lelaki itu terus bertanya, "Kemudian siapa?" Nabi  s.a.w. menjawab, "Ibumu!" Lelaki itu bertanya lagi, "Kemudian siapa?" Nabi  s.a.w. menjawab, "Ibumu!" Sekali lagi dia bertanya, "Kemudian siapa?" Nabi s.a.w menjawab, "Bapamu!" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


2.   Anak perempuan menjadi penyelamat di akhirat.
      "Sesiapa yang menanggung dua anak perempuan, lalu berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi tirai pencegah baginya daripada api neraka." (Riwayat al-Bukhari)
Begitu juga bagi mereka mempunyai satu atau lebih anak perempuan. Wanita bukan hamba lelaki tetapi  setaraf dari segi nilai kemanusiaan bagaikan adik-beradik. "Sebenarnya wanita itu adalah saudara kandung lelaki." (Riwayat Abu Daud)


3.  Amal soleh wanita diiktiraf oleh ALLAH sebagaimana amal soleh lelaki diiktiraf.
    "Sesiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikit pun." (Surah an-Nisa' 4:124)


4.  Hak wanita diiktiraf.
     Umar al-Khattab r.a berkata, "Pada zaman jahiliah kami tidak menghargai wanita walau sedikit pun. Tetapi tatkala Islam datang dan ALLAH menyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka mempunyai hak ke atas kami."
Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

No comments:

 
Copyright © . All Right Reserved by Adie Shahrul