Kembara Hati Seorang Hamba: Muslimah Yang tidak islamik..?

Monday, January 31, 2011

Muslimah Yang tidak islamik..?

Views
     “Tolong pakai jubah ini. Tudung ni sekali. Tutup bahagian bawah dan dada,”
kata penjaga masjid kepada beberapa orang wanita melayu.
     Sambil ketawa dan bergurau senda, wanita-wanita tersebut mengenakan pakaian yang dimaksudkan oleh penjaga masjid. Jelas sekali mereka berasa lucu dan menganggap itu satu pengalaman yang kelakar.
     “Eh, kau nampak macam ustazah!”
     “Kau pula sudah macam perempuan Arab!”
     Begitulah suara riuh-rendah mereka bergelak ketawa sambil melangkah ke dalam masjid dengan lenggang-lenggok masing-masing. Pakaian menutup aurat dianggap lucu? Di belakang mereka kelihatan beberapa orang pelancong wanita yang saya kira dari Taiwan atau Korea masuk ke dalam masjid dengan jubah dan tudung yang serupa.
     Puaslah mereka “berposing” sana sini dengan gelagat masing-masing. Cahaya kamera berkelipan di sana sini.
     Masjid ini boleh dianggap destinasi perlancongan bagi orang bukan Islam tetapi bagi orang Islam, masjid tetap rumah ALLAH. Ada adab dan tuntutannya apabila kita mengunjungi rumah ALLAH ini.
     Dalam hati saya terdetik, pakaian menutup aurat bukan untuk melawat masjid sahaja tetapi pakaian wanita Islam sepanjang masa. Ia adalah hukum ALLAH yang mempunyai nilai mutlak yang tidak berubah walau di mana sahaja.
     Wanita Muslimah itu jelas belum islamik dari segi pakaian dan kelakuannya. Dan masjid seharusnya menjadi wadah untuk menyampaikan nilai-nilai dakwah dalam menangani masalah tidak faham ajaran Islam dalam kalangan orang bukan Islam, malah orang Islam sendiri.

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

No comments:

 
Copyright © . All Right Reserved by Adie Shahrul