Kembara Hati Seorang Hamba: .::Kisah 3 sekawan::.

Tuesday, April 12, 2011

.::Kisah 3 sekawan::.

Views
Assalamualaikum.. 
Bertemu sekali lagi.. Ana nak kongsi crita ni.. menarik.. lucu ada... pengajaran pun ada.. Ana dapat crita ni dr note seorg sahabat 1 course ana.. moga2 para pembaca enjoy ye..:)




Di sebuah kg ada 3 org remaja yg suka lepak.. Sorang tu nama dia MEON, sorang tu DOGO dan sorang lagi SAMAT.. Aktiviti seharian dorg ni menybbkan tok imam tak senang duduk. Pada satu hari tok imam tu datang dengan niat nak tarbiyah mereka ni. 

Maka berlakulah beberapa insiden cabar-mencabar. Tok imam tu cabar si mangkuk 3 ekor tu ke surau pd waktu Maghrib.

Si MEON pun berkata, "Tok imam ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa, nanti kami buktikan yg kami bukan la jahil sangat seperti yang disangkakan" .

Maka apabila hampir masuk waktu Maghrib pegilah malaun 3 ekor tu ke surau. 

Tok imam pun suruh MEON azan. Tanpa berlengah terus je MEON  azan, "Allah Ta'ala... Allah Ta'ala...". Dengan segera tok imam merampas mikrofon daripada MEON dan menyuruh Tok Bilal azan semula. Terserlah la kejahilan MEON.

Selepas iqamat, masa nak sembahyang tok imam pun mengangkat takbiratul ihram. Tok imam pun satu hal, angkat sekali tak khusyuk, angkat 2 kali pun tak khusyuk jugak lagi... 

Masuk je kali ketiga, DOGO panggil tok imam. "Tok,tok duduk kat belakang, biar saya jadi imam." Tok imam pun undur le ke belakang.

DOGO pun angkat le takbiratul ihram. "Allahu akbar!" Maka para makmum pun ikut angkat takbiratul ihram & memulakan solat. Tiba-tiba je si DOGO ni pusing ke belakang dan berkata, "Aaa, tengok! Sekali jee tokkkk!!" Lalu batallah solat DOGO. Yg lain-lain pun ikut berenti sambil ketawa terbahak-bahak.

Tok imam pun mintak pulak si SAMAT jadi imam. Si SAMAT pun terus ke depan jadi imam solat tersebut bermula dari takbir sampai le habis sembahyang. Siap dgn wirid-wiridnya sekali. Punyalah respect tok imam kat si SAMAT niii...

Lepas solat, tok imam pun puji-memuji leee si SAMAT ni... Tapi dgn bongkaknye si SAMAT berkata, 

"He hee, itu belum ambil wuduk lagi tu.Kalau tak, lagi dassat aku semayang. He heee..." 

mengucap panjang Tok imam....... nasib baik takde sakit jantung... sekian...:)


P/S: jangan main2 dalam solat ye.. solat tu tiang agama.. kalau rumah takde tiang canne la???? :D

Kalau Anda Suka Entry Ini Like dan Comment

1 comment:

Nur Farhana said...

Assalamualaikum..
entri yg menarik dan kelakar juga ^^
ada pengajaran di sebaliknya..
teruskan menulis akh Hadi

 
Copyright © . All Right Reserved by Adie Shahrul